|
Infrastruktura
| Ambitny plan europejskich kolei
2018-08-20Kolej w Europie przeżywa renesans. Kolejne kraje decydują się na budowę na swoim terenie linii dużych prędkości. Kolej staje się skutecznym środkiem transportu, z sukcesem konkurując z transportem lotniczym i samochodowym.
Pod koniec listopada 2013 roku Parlament Europejski przyjął zdecydowaną większością głosów dwa dokumenty legislacyjne dotyczące wytycznych dla transeuropejskich sieci transportowych. Te dwa teksty zdefiniowały europejską politykę w zakresie infrastruktury transportowej na lata 2014-2020. Fundusz inwestycyjny CEF, dysponujący kwotą 29,3 miliarda euro, będzie w tym okresie wspomagał finansowo projekty priorytetowe z punktu widzenia Unii Europejskiej. |
| Miś 2.0 czyli odlot za każdą cenę
2018-07-19Aktywność polityków w zapowiadaniu nowych inwestycji jest od dawna powszechnym przedmiotem kpin. Dobrze jednak po latach obietnic doczekać fragmentu nowej obwodnicy, wyremontowanego chodnika lub parku. Niestety czasem rządzący tracą umiar na tyle, że na myśl przychodzi powiedzenie o głupocie, która mogłaby latać…
Porty lotnicze to nowy chwyt wyborczy, czego wymownym dowodem jest parafraza hasła „aquapark w każdej gminne”. O ile przeważnie deficytowe tzw. wodne parki rozrywki są stosunkowo popularne i dostępne dla lokalnych społeczności to wielokrotnie droższe, kolejne lotniska już teraz stanowią dowód marnotrawstwa. Wcześniej, przez dekady uprzywilejowane było warszawskie Okęcie. Inne lotniska rozwijano w umiarkowanym stopniu lub wręcz zamykano jak np. łódzki Lublinek. Nie był to efekt podstępnego spisku warszawiaków a konsekwencja świadomych działań podejrzliwego i ograniczającego komunikację obywateli PRL-u. Wystarczy powiedzieć, że jeszcze w 1991 spośród ośmiu istniejących portów 90,5% ruchu lotniczego przypadało na Okęcie. A i tak cała jego ówczesna wielkość to 2,18 mln pasażerów |
| Polskie okno na świat
2018-06-21Port Port Gdańsk jest ważnym międzynarodowym węzłem komunikacyjnym. Według dokumentów polityki transportowej Unii Europejskiej, port ten ma być znaczącym ogniwem w szóstym transeuropejskim Korytarzu Transportowym, łączącym kraje skandynawskie z Południowo-Wschodnią Europą.
Głównym atutem portu jest jego znaczna głębokość, dzięki czemu port ma możliwości przeładunkowe największych statków, które mogą wejść na akwen Morza Bałtyckiego. Kolejną zaletą jest położenie na południowym, niezamarzającym wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Wyżej wymienione czynniki w połączeniu z dużym potencjałem gospodarczym zaplecza portu i Regionu Bałtyckiego sprzyjają silnemu rozwojowi i umacnianiu pozycji najważniejszego portu w tej części Europy.
|
| 10 największych inwestycji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
2018-05-19Mapa projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko podsumowuje skalę inwestycji, które zostały zainicjowane lub zrealizowane w Polsce w okresie pierwszej pełnej unijnej perspektywy budżetowej, tj. lat 2007-2013. Które z projektów opiewały na najwyższe kwoty?
Budżet Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) zasili w latach 2014-2020 wsparcie przekraczające 24 mld euro. Najwięcej, bo ponad 17 mld euro wydatkowanych zostanie w obszarze transportu. Sektor transportu był także w latach 2007-2013 największym beneficjentem POIiŚ. Na 10 największych projektów programu złożyło się siedem inwestycji drogowych, budowa II linii warszawskiego metra, jedna inwestycja w infrastrukturę kolejową oraz budowa Terminalu Regazyfikacyjnego w Świnoujściu. |
| Sponsor tytularny
2018-04-21„Firma” „Firma” Arena to brzmi dobrze. Ale nie tylko. Sponsor daje też (a może przede wszystkim) klubowi spore pieniądze. Ta współpraca jest zresztą korzystna dla obu stron
Sport to emocje. Prawdziwy kibic oddaje serce i duszę swojej ukochanej drużynie. Oczywiście chodzi i jeździ na jej mecze. Ale nie tylko. Kupuje też szaliki, koszulki i mnóstwo innych przedmiotów, które się z nią wiążą. Wiele przedsiębiorstw wykorzystuje to zjawisko na różne sposoby. |
|