INWESTOR
Pismo inwestycyjne

Infrastruktura STRONA 2

Galeria kolejowa

2018-03-17

Kolej w Dworce kolejowe zmieniają oblicze. Wiele z nich stało się nowoczesnymi galeriami handlowymi. Klasycznym przykładem może być berliński Hauptbahnhof. W Polsce również idziemy w tę stronę
Przez długie lata na polskich dworcach nic się nie działo. Inwestycje rzędu 5 mln zł w całym kraju nie mogły dawać żadnego efektu. W wielu obiektach widać postępującą degradację, inne popadły już w ruinę. PKP zarządzają dzisiaj 2625 dworcami. Z tego działa tylko 936. Reszta to są obiekty nieczynne albo istniejące przy nieczynnych już liniach kolejowych. A modernizuje się jedynie 66. Na tyle wystarcza pieniędzy. A to i tak sporo. W przyszłym roku modernizowanych ma być tylko 20.

Plany budowy i rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce

2018-02-19

Nareszcie! W latach 2010–2011 opracowywane są pierwsze szczegółowe prace studialne nad uruchomieniem polskiej kolei dużych prędkości. Z każdym miesiącem wiemy coraz więcej o tym, jak będziemy podróżować pociągami z aerodynamicznymi nosami
Szkielet przyszłej kolei dużych prędkości będzie stanowić nowo wybudowana linia z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia, z rozwidleniem w węźle skalmierzyckim będącym stacją dla duopolis kalisko-ostrowskiego. Jej budowa jest przedmiotem rządowego Programu budowy i uruchomienia przewozów kolejami dużych prędkości w Polsce (Uchwała nr 176/2008 Rady Ministrów z dnia 19.12.2008 r.) i ma kosztować ok. 18 mld złotych. Konstrukcyjnie umożliwi jazdę pociągów z prędkością 350 km/h, ale ostateczna prędkość podróżowania na tej linii będzie wyznaczona przez equilibirum kosztów wpływów – wzrost rachunku za prąd za jeszcze szybszą jazdę po przekroczeniu 250 km/h jest wykładniczy. Dworzec Łódź Fabryczna zmieni charakter z dworca czołowego na przelotowy, zostanie umieszczony kilkanaście metrów pod ziemią, a pod polskim Manchesterem zostanie wybudowany tunel średnicowy umożliwiający szybką odprawę składów w kierunku Poznania i Wrocławia. Tym samym obecny układ łódzkiego węzła kolejowego, będący ciągle pochodną podziałów wywołanych zaborami (!) zostanie dopasowany do potrzeb współczesności. Na wschód od Łodzi zostanie wybudowany łącznik nowej linii z Centralną Magistralą Kolejową. Zakończenie wszystkich prac ma nastąpić najwcześniej w 2020 r.

Berlin Hauptbahnhof – miasteczko kolejowe w sercu Europy

2018-01-19

Otworzony w 2006 r. Dworzec Główny w Berlinie, następca powstałego w 1871 r. Lehrter Bahnhof, jest jednym z tych elementów infrastruktury punktowej transportu, które wyznaczają trend budowy podobnych obiektów na całe dekady. Hauptbahnhof to nie tylko dworzec, ale także miasteczko żyjące własnym rytmem.
Budowa nowego dworca w Berlinie jest pochodną zmian na geopolitycznej mapie Europy. Po zjednoczeniu Niemiec węzeł kolejowy miasta, z układem kilku ważnych dworców po obydwu stronach byłego muru, okazał się nieefektywny. W rezultacie niemiecka kolej zdecydowała o budowie nowego obiektu będącego integratorem lokalnego, regionalnego i dalekobieżnego transportu szynowego.

Imperium transportowe Sir Richarda Bransona

2017-12-18

Grupa Virgin, założona przez Sir Richarda Bransona, składa się z ponad 300 firm zlokalizowanych w 30 krajach na całym świecie i generuje roczne przychody o wartości kilkunastu miliardów dolarów. Grupa funkcjonuje w różnych branżach, zaczynając od dóbr kultury, przez usługi finansowe, sieci telefonii komórkowej, kończąc na biurach podróży oraz firmach transportowych
Omówienie wszystkich projektów biznesowych grupy Virgin w krótkim artykule prasowym jest niemożliwe, ale zbadanie aktywności grupy w jednym obszarze – tak. Wybór pada na działalność transportową. Jest to branża specyficzna, rządząca się własnymi prawami, trudna do zarządzania.

Tunele zamiast wiaduktów – miasto dla ludzi

2017-11-17

Transport, jako działalność mająca na celu pokonywanie przestrzeni, od wieków jest ważną dziedziną naszego życia. Ma on wymiar cywilizacyjny i całkiem użytkowy – jest konieczny do najprostszych międzyludzkich interakcji. W xxi wieku w miastach wciąż niestety najczęściej przemieszczamy się samochodami, więc budujemy coraz więcej bezkolizyjnych, wielopoziomowych skrzyżowań i wiaduktów. Warto zastanowić się, czy budowa autostradowych rozwiązań w centrach miast nie kłóci się z potrzebami większej społeczności
By w miastach dało się żyć, trzeba zapewnić dogodny transport – zarówno indywidualny, jak i zbiorowy. Dla urządzeń służących spełnieniu tych warunków trzeba w przestrzeni miejskiej znaleźć odpowiednie miejsce, co przy olbrzymiej koncentracji zaludnienia nie jest łatwe. Obecna polityka transportowa w polskich miastach jest nastawiona na zaspokajanie lawinowo rosnących potrzeb transportowych i rozbudowę istniejącej lub budowę nowej infrastruktury drogowej. W sytuacji permanentnie niezaspokojonego popytu na przestrzeń dla samochodów korzyść z dodatkowego pasa, nowej drogi czy wiaduktu jest szybko niwelowana przez ruch generowany przez takie inwestycje. Niemniej, w przypadku gdy lawinowo wzrasta liczba samochodów, zrezygnować zupełnie z budowy dróg w miastach się nie da. Skoro więc jest to nieuniknione, należałoby się zastanowić nad wybraniem najkorzystniejszych wariantów realizacji nowych inwestycji drogowych. Może zamiast wznoszenia wszechobecnych wiaduktów wybrać wariant tunelowy – z pozoru droższy, lecz w ostatecznym rozrachunku tańszy i nieingerujący w krajobraz miasta

1, 2, 3