INWESTOR
Pismo inwestycyjne

Infrastruktura STRONA 3

Airport City – koherencja lotniska ze światem biznesu

2017-10-22

Współczesne lotniska są coraz lepiej zintegrowane z przestrzenią miast. Komunikacja miejska tworzy wspólny krwiobieg lotniska ze wszystkimi tkankami miasta, tempo rozwoju portu podąża za tempem rozwoju miasta. Budzi się on do życia wraz ze świeżą dostawą porannej prasy i zasypia ze zgaśnięciem tysięcy lamp nocnych
Katalizatorem przyspieszającym integrację lotnisk z przestrzeniami miast jest budowa obiektów handlowo-usługowych na działkach sąsiadujących z terminalami lotnisk. Główną przyczyną ich powstawania jest potrzeba dywersyfikacji przychodów portów poprzez rozwój budownictwa komercyjnego, do którego zalicza się hotele, biura, obiekty konferencyjno-targowe, galerie handlowe, parki wodne, kompleksy kinowe, pola golfowe, a nawet tory wyścigowe Formuły 1. Strategia ta jest pochodną trendów prywatyzacji oraz komercjalizacji lotnisk na całym świecie, co z kolei wymusza na menedżerach portów realizację celów biznesowych w zarządzaniu powierzonymi aktywami. Kolejną przyczyną budowy Airport City jest presja kontroli opłat lotniskowych wywierana przez linie lotnicze, co potwierdzają statystyki – od kilkunastu lat następuje regularny wzrost udziałów przychodów pozalotniczych we wszystkich przychodach uzyskiwanych przez porty. Europejskimi liderami w tej dziedzinie są lotniska Gatwick i Stansted w Londynie, które większość przychodów czerpią właśnie z działalności pozalotniczej.

Klastry innowacji w Polsce

2017-09-20

Zgodnie z definicją klastry innowacyjne są skupiskami niezależnych przedsiębiorstw innowacyjnych oraz organizacji badawczych, działających w określonym sektorze i regionie, mających na celu stymulowanie działalności innowacyjnej
Innowacje są obecnie kołem napędowym gospodarek, to dzięki nim następuje postęp w technologii, powstają nowe produkty, zmieniają się sposoby zarządzania. Żyjemy w czasach, kiedy błyskawiczne rozprzestrzenianie się informacji sprawia, że dana innowacja bardzo szybko zostaje zastępowana nową, z tego też względu ciągle jest popyt na ciekawe projekty innowacyjne.

Nowe nawierzchnie drogowe w Polsce

2017-08-22

Przeciętnemu użytkownikowi droga kojarzy się z asfaltem, który w gorące dni ugina się pod ciężarem pojazdów i tworzy koleiny. W zimne dni z kolei kruszy się pod wpływem lodu, przez co tworzą się dziury. Śliski i głośny, i co rusz trzeba go naprawiać i łatać – a kierowcy wściekają się, stojąc w korku. Na szczęście w Polsce coraz popularniejsze stają się nowe technologie wykonywania nawierzchni dróg
Nawierzchnie betonowe to, obiektywnie rzecz biorąc, żadna nowość. Autostrady betonowe budował już Hitler w latach 30. i 40. ubiegłego stulecia. Ich pozostałości są nadal widoczne w kilku miejscach w Polsce, np. na jezdni południowej DK 18. Kierowcy narzekają, że stare betonowe płyty uległy klawiszowaniu, przez co komfort jazdy się obniżył. Takiego problemu nie będzie już na nowych betonowych autostradach w Polsce, czyli m.in. A4 i A2, gdyż teraz technologia jest bardziej skomplikowana niż 70 lat temu. Wtedy płyty betonowe były układane bezpośrednio na utwardzone podłoże. Teraz zaś autostrada składa się z kilku warstw ułożonych na specjalnym podłożu stabilizowanym cementem. Na nim musi znaleźć się warstwa mrozoodporna z kruszywa, a dopiero na niej właściwa podbudowa z chudego betonu. Geowłóknina, czyli specjalna siatka rozłożona na podbudowę, nie dopuszcza do przenoszenia pęknięć pochodzących od podbudowy w górę. Dopiero teraz można układać ostatnią warstwę nawierzchni, z właściwego betonu. Naturalną właściwością betonu jest skurcz, więc tnie się go na płyty, łączone ze sobą za pomocą dybli i kotew, co zapobiega klawiszowaniu. Na końcu nawierzchni nadaje się odpowiednią szorstkość, np. z użyciem szczotek drucianych. Tak wybudowana autostrada zachowuje świetną jakość przez 40 lat. Wadą takiego rozwiązania są niestety większe koszty budowy, które jednak zwracają się dzięki dłuższemu okresowi bez remontów.

Zieleń w infrastrukturze

2017-07-20

Pasy zieleni rozdzielające jezdnie są w Warszawie na porządku dziennym. Ale zieleń wdziera się też do innych obszarów infrastruktury komunikacyjnej miast. Od jakiegoś czasu w Polsce wprowadzane jest nowoczesne rozwiązanie dotyczące infrastruktury tramwajowej, mianowicie trawiaste, czy – innymi słowy – „zielone” torowiska. Nie można powiedzieć, że stolica przoduje w tym względzie, ale na szczęście ten trend jej nie ominął
W chwili obecnej w Warszawie funkcjonuje zaledwie (lub aż) jedno trawiaste torowisko tramwajowe. Powstało ono w ramach bardzo rozsądnej inwestycji na Bemowie. Ten fragment trasy został wybudowany w latach 2004–2006 jako logiczne połączenie istniejącej trasy tramwajowej w ul. Broniewskiego, prowadzącej do Huty, z pętlą Nowe Bemowo, kończącą ślepo trasę z centrum na Bemowo. Dzięki budowie tego liczącego 2,2 kilometra odcinka można było utworzyć nowe linie tramwajowe, łączące wielkie osiedla mieszkaniowe Bemowa z osiedlami Bielan. Inwestycja kosztowała prawie 41 mln złotych.

Cargo lotnicze – handluj ze światem

2017-06-19

Przewozy lotnicze cargo to ważny gracz na globalnym rynku handlu. W 2008 roku za pomocą tego środka transportu przewieziono prawie 17 milionów ton, co do wartości stanowiących aż 40 proc. światowego handlu. W tym samym czasie w Polsce było to zaledwie 80 tysięcy ton
Za tak niski rezultat można obwiniać zarówno nieprzystosowane lotniska, brak multimodalnej infrastruktury, jak i relatywnie niewielką konkurencję. Główny problem leży jednak po stronie rynku – w Polsce w dalszym ciągu niewielki jest bowiem wolumen eksportu i importu dóbr o wartości relatywnie wysokiej w stosunku do ich ciężaru i objętości. Jak wykazały badania przeprowadzone w 2005 roku przez dr. J. Kasarda oraz D. Sullivana, wartość przewozów cargo jest ściśle skorelowana z PKB kraju oraz zagranicznymi inwestycjami bezpośrednimi w nim realizowanymi.

1, 2, 3